Tuesday, December 21, 2010

kEdUa....




Ceramah yang dianjurkan oleh Exco Kerohanian dan Sahsiah ini agak menarik minat Imran. Ceramah berkenaan kepentingan sistem kekeluargaan. 

“Keluarga merupakan permulaan wujudnya sesebuah masyarakat. Kerana itu, kita seharusnya memperkukuhkan keharmonian keluarga agar apabila setiap inti dalam keluarga yang akan masuk dalam kelompok masyarakat boleh mewujudkan keharmonian dalam masyarakat. Saya amat berharap agar setiap dari kita yang hadir pada hari ini dapat mencerap dengan baik kata-kata sebentar tadi.” Imran Cuma mengangguk-anggukkan kepala tanda faham. Dilihatnya Adian sibuk melayan pesanan ringkas di telefon bimbitnya. Dilukunya kepala Adian membuatkan rakan baiknya itu tersentak. Adian tersenyum, faham dengan tindakan Imran yang menegur sikapnya. 

“Awek aku beb.” Adian memberitahu Imran walaupun tidak ditanya. Imran hanya mengangkat sebelah keningnya memberikan reaksi sinis pada Adian. Tumpuannya kembali kepada penceramah jemputan yang masih menerangkan sesuatu di atas pentas. 

Keharmonian keluarga. Imran teringat keluarganya di rumah. Keluarga yang lengkap dengan etika kekeluargaan itu cukup dikagumi masyarakat setempat. Ayahnya bekerja sebagai pegawai di Pejabat pendidikan dan merupakan bekas guru agama sememangnya cukup disegani. Dengan seorang ibu yang cukup perihatin, seorang abang yang bijak dalam pelajaran serta seorang kakak yang cukup tabah mengharungi pahit getir hidup. Imran merupakan anak bongsu dari tiga beradik. Anak bongsu yang sering dikatakan manja oleh sesiapa sahaja. Manja? Imran tidak rasa dirinya manja pada sesiapa pun. Malah dia sering berkeras andai ada sesiapa yang mengatakan dia anak bongsu yang manja. Hakikatnya Imran seorang yang cukup berdikari. Selalu berpegang pada prinsipnya yang tersendiri. Prinsip yang kadang-kadang goyah tatkala dia menghadapi hari-hari sukar.

Keharmonian keluarganya yang dilihat oleh orang luar sebenarnya tidak 100 peratus dirasakan Imran. Dia merupakan seorang anak yang suka menyendiri apabila berada di rumah. Dia selalu melakukan halnya tanpa mahu mengambil peranan terhadap perkara-perkara yang berlaku di rumah, kecuali mendapat arahan.  
Imran mempunyai pola kehidupan yang berbeza kekita berada di rumah. Pergaulannya ketika bersama rakan-rakan ataupun masyakarakat lain cukup berbeza dengan perilakunya di rumah. Di rumah, Imran seorang yang cukup pendiam.  Dia tidak gemar berbual kecuali ditanyakan soalan. Dulu dia tidak seperti ini. Dulu dia merupakan anak yang cukup ceria dan menyenangkan. Dia merupakan seorang adik yang suka menyakat abang dan kakaknya. Sehinggalah beberapa peristiwa berlaku menyebabkan dia semakin berubah. 

*kisah kakak

Seperti biasa, setiap kali cuti semester yang panjang Niala Kamalia akan menghabiskan masa di rumah. Menunggu tibanya semester baru menyebabkan Niala cukup malas untuk berfikir tentang kampus. Andai kata boleh dia mengambil cuti panjang , sudah pasti dia akan berada lebih lama di kampung. Memikirkan kuliah dan tugasan yang bertimbun membuatkan dia selalu pening  kepala. Niala melirik jam yang tergantung tinggi di dinding rumah. Sudah menunjukkan pukul 4.00 petang. Adik bongsunya Imran masih belum kelihatan. 

Hampir setiap hari dilihatnya Imran balik lewat dari sekolah. Tiba di rumah, berehat sebentar dan tidur setelah selesai solat maghrib sementara menunggu waktu solat isya. Itulah sikap Imran yang dilihatnya semenjak dua menjak ini. Dia kurang pasti apa yang menyebabkan adiknya selalu pulang lewat ke rumah dan kelihatan cukup letih. 

Imran sampai di rumah lebih kurang pukul 5.30 petang. Sampai sahaja di rumah dia melepaskan beg sandangnya dan melucutkan pakaian sekolah lalu menuju ke bilik mandi. Di lihat kakaknya sedang sibuk menyediakan makan malam bersama ibu. Sempat dia melihat kakaknya melirik padanya.
Selesai menunaikan solat maghrib, Imran merebahkan diri. Dirasanya badan pegal-pegal. Otak dan minda yang penat berada di sekolah menyebabkan rasa penat itu mengalir ke seluruh tubuhnya. Dipejamkan mata buat seketika. Ada rasa lega menyerap ketubuh. Belum cukup lima minit matanya terpejam, tubuhnya digoyang perlahan dan seperti ada suara memanggil dekat ke telinganya. Imran membuka matanya perlahan dan kelihatan kakaknya Niala duduk betul-betul berhampiran kepalanya. 

“kenapa kak? Dah masuk isya kah?” Imran bertanya dengan suara yang agak lemah.

“Belum lagi. Bangun kejap, kakak nak cakap sikit ni.” Niala memandang Imran dengan pandangan yang simpati. Dilihat adik kesayangannya itu kelihatan letih. Imran bangun dengan malas. 

“kau ni kenapa sebenarnya. Kakak tengok setiap hari kau balik lewat. Lepas tu, balik rumah dengan keadaan letih macam ni.” Niala memulakan bicara. 

“Sibuk sikit lah kak di sekolah. Banyak kerja nak buat. Dengan aktiviti itu ini lagi.” Imran memberi penerangan dengan agak malas. 

“Sibuk apa engkau?  Kau ikut aktiviti apa sekarang?” Niala bertanya lagi. 

“Sebenarnya, Im jadi ketua pengawas library sekarang. So, Im busy sikit dengan urusan perpustakaan. Buat pemantauan buku dan uruskan beberapa perkara lah tentang library ni. Plus, Im tegah join program English in Camp. Tak lama lagi ada pertandingan peringkat daerah. Sebab itu la tiap hari kena latihan,” jawab Imran dengan panjang lebar. 

“Kau buat semua tu sampai kau penat macam ni? Hari-hari macam ni?” Niala bertanya lagi. Imran Cuma tersenyum. Senyum malas untuk menjawab. 

“Baik kau berhenti saja dari jadi ketua pengawas tu.” Niala berkata tegas. Imran yang tadi mengantuk tiba-tiba merasakan kesegaran dengan kata-kata Niala itu. Di pandangnya kakaknya dengan pandangan hairan. Niala memandangnya tajam.

“kenapa?  Akak Cuma kasihan dengan kau Im. Bagi akak baik kau berhenti jadi ketua pengawas, kau jadi saja pengawas biasa. Kau sanggup penat macam ni setiap hari? Tak payah lah nak ambil tanggug jawab kalau kau tak mampu nak pikul semuanya.” Niala berkata tegas.

“Akak cakap apa ni?” Imran bertanya sedikit kecewan bercampur hairan dengan pandangan kakaknya itu.
“Akak nak kau fakir elok-elok sahaja. kau tu tak mampu nak memikul tanggung jawab ketua itu. Ini lagi satu, cukup lah dengan aktiviti English kau tu. Tak payah la tambah-tambah nak ikut aktiviti yang lain. Buat penat kau nanti jatuh sakit siapa susah?” Niala berkata sambil membelek-belek rambutnya.

“kalau mata pelajaran English kau makin meningkat takpa juga. Ni takat itu juga.” Tiba-tiba ibunya yang sedang menuju ke bilik menambah komentar. Rupa-rupanya perbincangan Imran dan Niala didengari oleh ibu. Imran berasa cukup kecewa. Kakaknya seperti tidak mahu memahamai usahanya. Bukankah apa yang dilakukannya ini merupakan kemahiran insaniah yang bakal memberikan dia faedah di masa hadapan kelak. Imran merasakan dia penat kerana dia baru berada di awal masanya sebagai pemimpin. Lama kelamaan dia pasti akan mampu untuk menguruskan hal-hal perpustakaan dengan cukup baik. Kata orang, alah biasa tegal biasa.

Imran bangun dan meninggalkan ruangan menonton televisyen lalu masuk ke bilik tidur meninggalkan Niala. Niala memandang Imran dengan penuh yakin akan pendapatnya untuk kebaikan adiknya. Imran rasa tidak dihargai. Seakan-akan kehilangan sokongan keluarga sendiri. Dia ingin belajar membina keyakinan diri. Sebelum ini dia tidak mungkin mahu memegang sebarang jawatan dalam apa-apa kelab mahupun persatuan di sekolah. Kali ini dia diberi peluang oleh seorang guru penasihat pusat sumber untuk memegang jawatan ini dan sedang menjalani proses pembelajaran pengurusan pusat sumber. Kenapa kakaknya tidak memberikan sokongan? Kenapa ibu tidak mahu faham? Kenapa keluarga sendiri tidak memotivasikannya? Emosi Imran terganggu. Hatinya terguris dek kata-kata Niala. Matanya mula berkaca menahan air mata yang menunggu masah untuk jatuh. Dicapainya sapu tangan yang terlipat kemas di sisi meja belajar lalu menyeka air mata yang hampir terjatuh. Dia memejamkan mata dan mahu melupakan seketika kata-kata kakaknya serta ibu sebentar tadi. 

…………………………………………………………………………………………………………………..

“Wei, ko tak mahu tanya soalan ka?” Adian menghentikan lamunan Imran. Dipandang temannya itu sambil mengerutkan dahi. 

“Ntah la. Macam tak ada soalan lah buat masa ini.” Imran menjawab bersahaja. 

“Pelik bin ajaib. Biasa kau ni kaki soalan. Tak pernah kau tak menyoal beb,” Adian berkata. Perli. Imran hanya mendiamkan diri. Masa tinggal sepuluh minit sahaja lagi sebelum sesi ceramah selesai. Kelihatan beberapa orang pelajar yang hadir mengangkat tangan ingin mengajukan soalan. Di hujung sebelah kanan dewan kelihatan Nor Syamila, adik junior yang duduk satu kolej kediaman dengannya. Gadis itu melontarkan senyuman manis buat Imran. Imran membalas senyuman itu sambil mengangguk kepala sekali lalu kembali menumpukan perhatian kepada jawapan yang diberikan oleh penceramah di atas beberapa soalan yang telah diajukan sebentar tadi. 

Selesai ceramah, Imran duduk bersendirian di Café d’bayu. Café yang menghadap Laut China Selatan itu cukup indah. Angin petang yang sedikit hangat member  kesegaran pada tubuhnya. Adian sudah berlalu pergi, katanya hendak ke perpustakaan. Online Mysapce. Imran mahu menunggu waktu sahaja hendak ke kelas Asas Pengurusan Insuran. Imran melirik jam ditangannya. Ada setengah jam lagi sebelum kelas bermula. Fikirannya kembali menerawang kembali memikirkan masa lalu. Zaman persekolahan yang indah. Di manakah rakan-rakan baiknya dahulu. Rasa rindu menyelubungi dirinya. Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Ada pesanan ringkas (sms). 

#  Mak tanya ko balik ka ujung minggu ni….. 

Sms dari abangnya Ridzuan. 

# InsyaAllah.

Imran membalas ringkas. Di tarik nafasnya dalam-dalam lalu menghembuskan perlahan. Fikirannya kini menerawang jauh. Teringatkan sesuatu.

*Kisah Abang

“Baiklah, kita mesti pastikan persembahan kita nanti akan memukau semua yang hadir. Dengan itu, mulai dari saat ini kamu semua perlu membuat latihan intensif. Sebab nanti kalau persembahan kamu hambar, kamu akan malu. Saya lagilah malu. Faham?” Cikgu Sarah memberikan kata dua sambil memegang beberapa keping kertas berupa skrip persembahan sempena hari anugerah pelajar cemerlang yang akan berlangsung dalam tempoh dua minggu lagi. 

“Faham!” jawab para pelajar yang mengambil bahagian. Imran memandang abangnya Ridzuan. Ridzuan memandangnya dingin. 

Cikgu Sarah membahagikan skrip yang dipegangnya tadi kepada setiap pelajar. Persembahan yang akan dibuat adalah berupa  persembahan choral speaking yang di seang seli dengan lagu dan penceritaan individu. Latihan di buat berulang kali sehingga Cikgu Sarah berpuas hati. Naik lenguh rahang Imran bercakap sambil mengekspresikan mimik muka yang bersesuaian dengan skrip. 

Selesai sesi latihan, Redzuan bertemu dengan Imran. Mukanya sedikit masam dan kelihatan kurang senang.
“Bila masa kau ikut persembahan ni? Sebelum ni kau tak ada pun dalam senarai.” Kata Ridzuan sinis.

“Dua hari lepas, Cikgu Sarah yang offer. Im cakap lah ok. Kenapa?” Imran bertanya agak hairan.

“Kau ni, sibuk ja nak join. Kan ada banyak lagi persembahan kau boleh ikut. Huh …. “ Ridzuan mengeluh keras. 

“Im nak try yang ini lah. Salah kah?” Imran bertanya lagi tambah hairan. Ridzuan segera berlalu dengan muka yang masam mencuka. Abangnya yang berusia  tiga tahun tua darinya itu berperangai agak pelik. Imran hairan dengan sikap abangnya itu. Dia terasa hati. Abangnya tidak senang dengan kehadirannya dalam persembahan ini. Tapi kenapa? Imran sebenarnya sudah lama memerhati sikap abangnya. Ridzuan sepertinya tidak senang apabila Imran bergaul bersama teman-temannya. Malah, Ridzuan yang pada mulanya ceria berborak bersama rakan-rakan akan secara serta merta ‘buat muka’ apabila Imran datang mendekati dia dan teman-temannya. 

……………………………………………………………………………………………………….

Sebenarnya bukan itu sahaja yang membuatkannya  kecewa dengan sikap Ridzuan. Ridzuan kini sudah berumah tangga. Memiliki seorang anak lelaki. Imran sangat kecewa dengan sikap Ridzuan yang berhenti belajar dalam bidang kejuruteraan hanya semata-mata ingin berkahwin. Dia yang belajar di Universiti Teknologi Petronas hanya sempat mengikuti pengajian satu tahun dan kemudian mengambil keputusan untuk bekerja dan mendirikan rumah tangga. Imran ingat lagi ibu menangis kerana mengetahui Ridzuan sudah berhenti belajar dari teman kakak yang bekerja di universiti yang sama. Hampir dua minggu Ridzuan hilang tanpa berita. Ibu menangis risaukan akan keselamatan Ridzuan. Akhirnya, abangnya itu kembali ke Sabah dan menjelaskan segala yang telah berlaku. Yang lebih mengejutkan, hasratnya untuk mendirikan rumah tangga dengan gadis pilihannya. 

Imran cukup kecewa ketika itu. Bukan kecewa kerana abangnya ingin berumah tangga. Namun dia sangat kecewa kerana abangnya telah mensia-siakan usaha ibu dan abah yang bersusah payah mencari duit untuk menghantar dia belajar jauh dari kampung. Imran ingat lagi ayah terpaksa tebalkan muka untuk membuat pinjaman kepada Pakcik Jain, teman abah yang memiliki perniagaan menjual kain serta baju pasang siap di pekan. Tidakkah dia terfikir susah payah ibu dan ayah ketika itu? Ketus hati kecil Imran. 

Imran memandang laut lepas. Ingatan terhadap kisah-kisah lalu yang membuatkan dirinya merasa asing untuk mendekati keluarga sendiri. Dia merasakan ada ruang kosong yang sungguh luas memisahkan dirinya dengan keluarganya. Namun Imran sendiri tidak faham kenapa dia merasakan perlu berjauh hati. Adakah hatinya terlalu sensitif. Dia selalu berfikir adakah ruang renggang yang wujud ini adalah kerana sikapnya sendiri? Imran sendiri tidak tahu. Apa yang dia tahu, perasaan kecewa yang menyebabkan dia tidak mampu untuk duduk rapat dengan kedua adik beradiknya itu seperti dahulu. Sikapnya  berterusan hingga saat ini.

‘aku rindu hari-hari bahagia. Ya Allah, buka pintu hati ku dan ampunkan salah ku jika ini berlaku di atas sikap ku sendiri.’ Bisik hati kecil Imran.

No comments:

Post a Comment