Sunday, December 26, 2010

kEtIgA......






Imran berlari-lari anak menuju ke kolej kediaman. Bas tidak berhenti betul-betul di hadapan perhentian bas. Hujan turun agak deras petang itu. Jarak kolej kediaman dengan kawasan perhentian bas lebih kurang 200 meter dan imran bernasib baik kerana duduk di kolej kediaman yang paling hampir dengan perhentian bas. 


Baju Imran basah kuyup setibanya di biliknya. Dilihatnya Jefry rakan sebiliknya sedang tidur. Nyenyak dia tidur berselimut tebal dalam suasana hujan. Dua lagi rakan sebiliknya tidak kelihatan. Imran segera melucutkan pakaiannya. Dia lihat badannya di cermin besar yang tergantung di pintu almari pakaian. 

“Boleh tahan.” Imran tergelak sendirian. Dicapainya tuala untuk segera ke bilik mandi. Imran ingat pesan ibu, kalau terkena hujan cepat-cepat basuh kepala. Nanti demam. Sebelum menuju ke bilik mandi, Imran sekali lagi melihat cermin.

“Makan hati orang tengok badan aku ni. Lawa der,” Imran tersenyum sendiri dengan perbuatannya. Segera dia menuju ke bilik mandi. 

Imran merasakan kesegaran setelah selesai mandi. Segera dia menunaikan solat Asar yang masih bersisa 30 minit sebelum masuk waktu solat maghrib. Imran sebenarnya agak ralat menghadiri kelas waktu petang. Biasanya dia akan tunggu waktu maghrib sebelum balik ke kolej kediaman. Hari ini, dia memilih untuk segera pulang kerana ingin berehat di waktu hujan dan berselimut tebal di waktu dingin musim hujan. 

Imran membuka luas tingkap lalu merebahkan badan di atas katil. Ada suasana nyaman hasil angin dingin  yang bertiup tika hujan mula turun renyai-renyai. Kalau boleh dia mahu sahaja mengira bilangan manik-manik hujan yang turun. Imran mencapai telefon bimbit Motorolanya dan menulis pesanan ringkas.

# Salam, sihat?buat pew? 

Satu pesanan ringkas diberikan kepada Azaliana Natasya. Rindunya pada gadis itu sangat membuak-buak. Telefonnya berbunyi menandakan ada pesanan ringkas yang masuk.

# Salam. Saya sihat je. Baru habis kelas ni.

Azaliana membalas smsnya. Imran tersenyum girang.

# Boleh tak saya call awak?

Imran bertanya. Rindu rasanya terhadap suara gadis pujaannya itu. Sudah beberapa bulan dia tidak berbual melalui telefon. Semenjak Azaliana kembali sakit, pesanan ringkas pun sudah jarang dikirim kepadanya. Azliana mengatakan dia menghidapi penyakit Sciatica. Ia merupakan satu set simptom termasuk kesakitan yang mungkin disebabkan oleh mampatan umum atau perengsaan satu atau lebih dari lima saraf spina. Mereka yang menghidapi penyakit ini akan merasakan sakit pada bawah belakang, punggung, ataupun pada seluruh bahagian kaki. 

Mendengar penerangan dari sang gadis, Imran merasa cukup sedih. Beberapa bulan yang lalu melalui perbualan telefon, Imran menangis tersedu-sedu mengenang nasib kekasih hatinya. Azaliana cuba menghibur hati Imran dengan menyatakan semuanya akan baik seperti sedia kala. Sayang sungguh Imran padanya.

# Malam nanti k. Nanti saya text awak [Azaliana]

Imran menghela nafas berat. Azaliana sudahberubah. Azan maghrib sudah kedengaran. Imran segera bangkit dan menunaikan solat maghrib.

…………………………………………………………………………………………………………………..

Imran                    : Assalamualaikum. Hello B.
Azaliana               : Waalaikumsalam. Apa khabar?
Imran                    : sepatutnya saya yang tanya khabar awak.

Imran tersenyum kelat. Sejuk hatinya mendengar suara kekasih hati pengarang jantung yang jauh di mata itu. 

Azaliana               : Ok je. Saya sihat. Tak dengar ek suara saya dah cun macam dulu.

Azaliana cuba untuk bergurau. Dia ketawa di hujung talian sana. Imran tersenyum bahagia. Dilihatnya bintang yang berkelipan. Cuma beberapa butir bintang di langit lepas yang berkelipan. Mungkin sebab hujan sebentar tadi. 

Imran                    : B, awak buat-buat ok je ni kan. Saya tahu apa yang awak tanggung.
Azaliana                : Awak ni. Ok je lah. Jangan risau ok.
Imran                    : Mau tak risau. 

Imran menghela nafas berat. Allah sahaja tahu bertapa dia sering berdoa agar Azaliana kembali sihat dan menjalani kehidupan seperti sebelumnya. Seorang yang aktif dan cukup ceria. 

Azaliana               : Study awak macam mana? Is it ok?
Imran                    : Ok je. Tak lama lagi exam kan, so agak stressful.
Azaliana               : Alah, awak kan pandai. Mesti ok punya lah. Good luck untuk awak ek. 

Imran tergelak kecil. Susana agak sejuk setelah hujan. Beberapa ekor nyamuk cuba untuk membuat serangan padanya. Di gerak-gerakkan kakinya sedikit ke kiri dank e kanan untuk menghalau nyamuk. Suasana sunyi seketika. 

Azaliana               : Awak, saya nak cakap sesuatu.
Imran                    : Cakap apa sayang?
Azaliana               : Saya tak tahu sama ada lepas ni saya akan berada di Malaysia lagi.

Imran mengerutkan dahi. 

Imran                    : Maksud awak?
Azaliana               : Sebenarnya ayah saya dapat offer untuk bekerja di luar Negara. Dia dapat offer dekat
      Jordan.
Imran                    : ok. So?
Azaliana               : Maybe ayah akan pergi dengan mak dan adik saya. Ayah kata nak bawa saya sekali
   untuk sambung belajar dekat sana.  

Imran terdiam. Bertambah susah lah dia untuk bertemu dengan Azaliana. Mungkin juga dia perlu mengambil masa yang terlalu lama untuk bersua muka. Atau mungkin tidak ada harapan langsung untuk bertemu.

Azaliana                : Kenapa senyap?
Imran                    : susah hati. Entah apa nasib perhubungan kita. Bertambah jauhlah awak dari saya kan.
                              Bertambah susah nak contact awak kalau dah pindah ke Jordan.
Azaliana               : Kita cuba yang terbaik ya. InsyaAllah kalau ada jodoh, kita akan bertemu juga.

Imran mengeluh panjang. Di perasan sesuatu yang berbeza. Azaliana Natasya tidak memanggil nama manjanya malam ini. Setelaah talian dimatikan, Imran mencapai sebatang rokok dan menyalakan api. Dihembusnya asap rokok seraya keluhan yang berat. Dipandangnya langit yang hitam pekat. Bintang tidak kelihatan langsung. Mungkin mala mini akan hujan lagi. Imran membuang punting rokoknya dan segera masuk ke bilik.

Imran berkumur dan segera menunaikan solat isya. Dia segera memberikan pesanan ringkas kepada Adian untuk mengajaknya makan malam. Dalam doanya dia memohon agar di permudahkan jalan hidupnya. sedikit air matanya jatuh tika memohon doa pada Yang Esa.

3 comments:

  1. teruskan bro..
    nnt wat panjang2 skit k..hu3x

    betul2 dpt feel suasana..
    sgt UMS..hu3x

    ReplyDelete
  2. sedeyynyer....
    dalam cinta kita memnag harapkan sedikit perhatian..tapi knepa ya hati manusia sukar untuk menyatakan sayang?

    ReplyDelete